Els Mossos d’Esquadra ens alerten dels perills del mal ús de les xarxes per als infants i els adolescents

By 10 de maig de 2018General

El passat dimecres 9 de maig l’agent Manel, responsable de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat de l’Àrea Bàsica de Santa Perpètua dels Mossos d’Esquadra, va oferir una xerrada a les famílies de l’Escola Tabor al voltant de la Internet segura per a mares, pares i docents.

L’agent va destacar que els perills sempre han existit a les nostres vides. Però al carrer el perill és visible i immediat, mentre que a la xarxa aquest és invisible i pot sorgir al cap de poc o molt temps. Però això es recomana en primer lloc fer privats els perfils de les xarxes socials i acceptar només com a amistat aquelles persones que coneixem també fora de la xarxa.

Entre els principals perills l’agent va ressaltar el de la pèrdua del control de les pròpies imatges, les dificultats de socialització efectiva que es poden derivar de l’aïllament, l’accés a continguts que en principi estan només pensats per a adults, la caiguda en conductes addictives i sedentàries, les suplantacions de personalitat (grooming), les amenaces i els tractes vexatoris i fins i tot les possibilitats de xantatge per pèrdua de continguts sensibles (sexting).

Si bé un temps ençà els virus informàtics podien destruir el contingut dels nostres aparells, en l’actualitat aquests es dirigeixen fonamentalment a l’obtenció d’informació de les nostres dades personals o a activar remotament funcions dels nostres dispositius per capturar imatges o veus nostres en situacions compromeses.

Recomana tenir bones contrasenyes i que les famílies activin el control parental dels seus fills a través de la configuració dels ordinadors, telèfons i tauletes, limitant els webs que es poden visitar, les hores que es pot utilitzar l’aparell, els videojocs a què es pot jugar i fins i tot tenir un historial de l’activitat de l’aparell.

Perquè no cal perdre de vista que el mòbil és de les famílies i l’utilitzen uns menors, que a partir dels catorze anys ja són responsables penals dels seus actes. En aquest sentit, l’agent recomanava utilitzar les eines de control parental abans citades, establir regles de temps i ús, col·locar i utilitzar els aparells en llocs centrals de la casa i, sobretot, fomentar el diàleg i la confiança entre pares i fills.